Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa to największa drogowa organizacja samorządu gospodarczego reprezentującą interesy zrzeszonych przedsiębiorców wobec organów władzy publicznej, organów samorządu terytorialnego oraz wobec innych instytucji i organizacji.

Wśród firm członkowskich są przedsiębiorstwa zajmujące się kompleksową realizacją inwestycji drogowo-mostowych, firmy utrzymaniowe, producenci znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, specjalistyczne firmy projektowe, firmy produkujące wyroby budowlane, dostawcy maszyn i urządzeń drogowych, oraz firmy dostarczające technologie i inne pracujące na rzecz branży drogowej.

Aktualności

11.08.2025

Konferencja IBDiM ICRASH'25

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa jako Patron Merytoryczny serdecznie zaprasza na organizowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów II Międzynarodową Konferencję Naukowo-Techniczną iCRASH’25 "Bezpieczeństwo, Trwałość, Cyfryzacja - Nowe Ramy CPR dla testowania urządzeń BRD", która odbędzie się w dniach 24-25 września 2025 r. w Inowrocławiu i Toruniu. Tematyka tegorocznej edycji koncentruje się na czterech kluczowych zagadnieniach: - Nowe rozporządzenie budowlane CPR 2024/3110 - co zmienia się dla wyrobów BRD?; - Nowe standardy techniczne - przyszłość EN 1317 i EN 12767; - Badania zderzeniowe w nowym otoczeniu CPR - laboratoria, procedury, dane; - Zmiany przepisów dotyczących znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń BRD. W programie konferencji przewidziano również panel dyskusyjny pt. „Wzorce i standardy dotyczące organizacji ruchu na drogach” , który będzie okazją do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami administracji, projektantami, inżynierami oraz ekspertami z zakresu BRD. Podobnie jak podczas konferencji iCRASH’24, uczestnicy będą mieli okazję na żywo obserwować pokaz testów zderzeniowych urządzeń BRD, przeprowadzony na poligonie badawczym IBDiM w Inowrocławiu . Pokaz ten koordynuje Laboratorium Testów Zderzeniowych IBDiM , które dysponuje unikalnym w skali kraju torem zderzeniowym oraz zaawansowanym zapleczem badawczym, umożliwiającym prowadzenie rzeczywistych testów zderzeniowych pojazdów i urządzeń drogowych. Serdecznie zapraszamy do udziału przedstawicieli firm wykonawczych i biur projektowych, zarządców dróg i jednostek samorządowych, jednostek naukowych, w tym uczelni wyższych i studentów oraz organizacji pozarządowych i instytucji międzynarodowych zajmujących się bezpieczeństwem drogowym. Szczegółowe informacje oraz program konferencji: https://icrash25.ibdim.edu.pl  Dołącz do wydarzenia na FB: https://fb.me/e/7QSnoo3iO

Czytaj dalej

Obraz przedstawiający Patronat Honorowy OIGD XI edycji konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe”
07.08.2025

Patronat Honorowy OIGD XI edycji konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe”

W imieniu organizatora Fundacji ProKolej, zapraszamy na XI edycję konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe”zaplanowaną na 8 września 2025 r. w Warszawie, której zostaliśmy Patronem Honorowym. Konferencja to największe w Polsce wydarzenie poświęcone budowie, modernizacji i eksploatacji skrzyżowań dróg i kolei. Do udziału zapraszamy przedstawicieli administracji, zarządców infrastruktury, przewoźników, projektantów, wykonawców inwestycji, producentów, dostawców usług i ekspertów z sektora drogowego i kolejowego. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „innowacje, bezpieczeństwo, odpowiedzialność”, a w programie pojawią się m.in.: - kwestie kosztów i odpowiedzialności za zdarzenia na przejazdach, - perspektywy automatyzacji nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego i kolejowego, - rozwiązania techniczne eliminujące błędy i dyscyplinujące użytkowników infrastruktury. Aktualizowana na bieżąco agenda oraz link do rejestracji znajdują się pod adresem: https://kolej365.pl/przejazdy2025/

Czytaj dalej

Obraz przedstawiający Wystąpienie OIGD do Prezesa Rady Ministrów ws. Listu otwartego PRD Nowogard S.A.
18.06.2025

Wystąpienie OIGD do Prezesa Rady Ministrów ws. Listu otwartego PRD Nowogard S.A.

W imieniu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), zrzeszającej aktualnie 156 firm z branży drogowej w Polsce, w związku z otrzymaniem od PRD NOWOGARD S.A. Listu Otwartego z dnia 11.06.2025 skierowanego do Pana Premiera, chcieliśmy się odnieść do problemów poruszonych w tym piśmie, a dotyczących całej branży drogowej. PRD NOWOGARD S.A., wieloletni członek OIGD, jest w 100% polską firmą działającą na rynku drogowym, nie tylko w regionie zachodniopomorskim. Zagrożenie realizacji kontraktu dotyczącego odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądź – Torszyn, o którym wspomina autor Listu Otwartego, może prowadzić do problemów dla wielu polskich firm wykonawczych i podwykonawczych, w tym dostawców, w regionie, co budzi uzasadniony niepokój. Ochrona polskich firm wykonawczych i polskiego rynku stanowi jeden z priorytetów rządu kierowanego przez Pana Premiera. Uważamy, że temat który poruszony został w Liście Otwartym jest istotny nie tylko ze względu na problem wskazany przez autora Listu na konkretnym kontrakcie, ale jest to istotny problem dotyczący całej branży, na wielu kluczowych inwestycjach drogowych w Polsce. Kontrakty zawarte lub wyceniane przez Wykonawców na etapie składania ofert, przed wystąpieniem nadzwyczajnych zdarzeń jakimi z pewnością była pandemia koronawirusa i wybuch pełnoskalowej wojny na Ukrainie, najczęściej określają wynagrodzenie za ich wykonanie na poziomie nieadekwatnym do aktualnych kosztów ich realizacji i często ich wykonanie z takim wynagrodzeniem pociąga za sobą ryzyko rażącej straty u wykonawcy, a nawet jego upadku. By przeciwdziałać takim niekorzystnym następstwom okoliczności nie do przewidzenia w chwili zawierania umowy lub składania oferty Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła system automatycznej waloryzacji oparty o ustalone odgórnie limity oraz koszyki waloryzacyjne przewidziane dla odpowiedniego rodzaju umów. Ten system jest wartościowy i działa w przypadku zwykłych następstw nadzwyczajnych okoliczności spowodowanych wojną czy pandemią, jednak jest niewystarczający dla każdej sytuacji na każdym z kontraktów. W tych nadzwyczajnych sytuacjach, jak ma to najprawdopodobniej miejsce na kontrakcie, o którym mowa w Liście Otwartym, system waloryzacji ze sztywnie określonym limitem wysokości jest niewystarczający, by ochronić wykonawców przed rażącą startą i konsekwencjami prowadzącymi polskie przedsiębiorstwa do upadku. W takich sytuacjach koniecznym wydaje się podjęcie przez podległe Panu Premierowi jednostki, takie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, indywidualnych negocjacji z wykonawcami, w tym w ramach postępowania mediacyjnego, mających na celu ustalenie rzeczywistych rozmiarów strat, ich przyczyn i znalezienia indywidualnego rozwiązania pozwalającego na dokończenie kontraktu przy uniknięciu rażącej straty dla wykonawcy. Z informacji przekazywanych nam przez zrzeszonych w Izbie przedsiębiorców wynika, że ten system waloryzacji, który miał być ułatwieniem dla szybkiego procedowania zmian wynagrodzenia na kontraktach, w sytuacjach szczególnych stał się pretekstem do nie podejmowania przez Zamawiającego rozwiązań wykraczających poza ten sztywny limit. Wskazujemy, że takie podejście jest niekorzystne dla branży, a podjęcie rozmów na konkretnym kontrakcie z wykonawcą i znalezienie odpowiedniego rozwiązania, innego niż proponowanego w ramach waloryzacji systemowej, jest nie tylko możliwe i dopuszczalne przez prawo, ale nawet zalecane w opiniach wydanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 24.03.2022oraz Prokuratorię Generalną z dnia 02.08.2022. Opinie te wprost wskazują, że w sytuacjach nadzwyczajnych zmiana wynagrodzenia kontraktowego w zamówieniu publicznym jest nie tylko dopuszczalna, ale nawet wskazana. Mając na uwadze powyższe postulujemy, by w sytuacjach podobnych do opisanej w Liście Otwartym, jak również w tej konkretnej sytuacji, Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podejmowały się próby indywidualnego rozwiązania zaistniałego problemu, w ramach mediacji prowadzonych najlepiej przed mediatorem przy Sądzie Polubownym Prokuratorii Generalnej RP, gdzie można wypracować rozwiązania zapewniające z jednej strony terminową realizację kluczowych inwestycji, z drugiej zaś uwzględniające słuszne oczekiwania wykonawców w nadzwyczajnych okolicznościach.

Czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności

Kim jesteśmy?
Kim jesteśmy?
Nasze osiągnięcia
Nasze osiągnięcia
Dlaczego warto być członkiem
Dlaczego warto być członkiem
Co robimy
Co robimy
Jak pracujemy
Jak pracujemy
Dołącz do nas
Dołącz do nas

Jak zostać członkiem oigd?

Nasi członkowie

poznaj naszych członków