Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa to największa drogowa organizacja samorządu gospodarczego reprezentującą interesy zrzeszonych przedsiębiorców wobec organów władzy publicznej, organów samorządu terytorialnego oraz wobec innych instytucji i organizacji.
Wśród firm członkowskich są przedsiębiorstwa zajmujące się kompleksową realizacją inwestycji drogowo-mostowych, firmy utrzymaniowe, producenci znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, specjalistyczne firmy projektowe, firmy produkujące wyroby budowlane, dostawcy maszyn i urządzeń drogowych, oraz firmy dostarczające technologie i inne pracujące na rzecz branży drogowej.
Konferencja IBDiM ICRASH'25
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa jako Patron Merytoryczny serdecznie zaprasza na organizowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów II Międzynarodową Konferencję Naukowo-Techniczną iCRASH’25 "Bezpieczeństwo, Trwałość, Cyfryzacja - Nowe Ramy CPR dla testowania urządzeń BRD", która odbędzie się w dniach 24-25 września 2025 r. w Inowrocławiu i Toruniu. Tematyka tegorocznej edycji koncentruje się na czterech kluczowych zagadnieniach: - Nowe rozporządzenie budowlane CPR 2024/3110 - co zmienia się dla wyrobów BRD?; - Nowe standardy techniczne - przyszłość EN 1317 i EN 12767; - Badania zderzeniowe w nowym otoczeniu CPR - laboratoria, procedury, dane; - Zmiany przepisów dotyczących znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń BRD. W programie konferencji przewidziano również panel dyskusyjny pt. „Wzorce i standardy dotyczące organizacji ruchu na drogach” , który będzie okazją do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami administracji, projektantami, inżynierami oraz ekspertami z zakresu BRD. Podobnie jak podczas konferencji iCRASH’24, uczestnicy będą mieli okazję na żywo obserwować pokaz testów zderzeniowych urządzeń BRD, przeprowadzony na poligonie badawczym IBDiM w Inowrocławiu . Pokaz ten koordynuje Laboratorium Testów Zderzeniowych IBDiM , które dysponuje unikalnym w skali kraju torem zderzeniowym oraz zaawansowanym zapleczem badawczym, umożliwiającym prowadzenie rzeczywistych testów zderzeniowych pojazdów i urządzeń drogowych. Serdecznie zapraszamy do udziału przedstawicieli firm wykonawczych i biur projektowych, zarządców dróg i jednostek samorządowych, jednostek naukowych, w tym uczelni wyższych i studentów oraz organizacji pozarządowych i instytucji międzynarodowych zajmujących się bezpieczeństwem drogowym. Szczegółowe informacje oraz program konferencji: https://icrash25.ibdim.edu.pl Dołącz do wydarzenia na FB: https://fb.me/e/7QSnoo3iO
Czytaj dalej
Patronat Honorowy OIGD XI edycji konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe”
W imieniu organizatora Fundacji ProKolej, zapraszamy na XI edycję konferencji „Przejazdy kolejowo-drogowe”zaplanowaną na 8 września 2025 r. w Warszawie, której zostaliśmy Patronem Honorowym. Konferencja to największe w Polsce wydarzenie poświęcone budowie, modernizacji i eksploatacji skrzyżowań dróg i kolei. Do udziału zapraszamy przedstawicieli administracji, zarządców infrastruktury, przewoźników, projektantów, wykonawców inwestycji, producentów, dostawców usług i ekspertów z sektora drogowego i kolejowego. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „innowacje, bezpieczeństwo, odpowiedzialność”, a w programie pojawią się m.in.: - kwestie kosztów i odpowiedzialności za zdarzenia na przejazdach, - perspektywy automatyzacji nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego i kolejowego, - rozwiązania techniczne eliminujące błędy i dyscyplinujące użytkowników infrastruktury. Aktualizowana na bieżąco agenda oraz link do rejestracji znajdują się pod adresem: https://kolej365.pl/przejazdy2025/
Czytaj dalej
Wystąpienie OIGD do Prezesa Rady Ministrów ws. Listu otwartego PRD Nowogard S.A.
W imieniu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), zrzeszającej aktualnie 156 firm z branży drogowej w Polsce, w związku z otrzymaniem od PRD NOWOGARD S.A. Listu Otwartego z dnia 11.06.2025 skierowanego do Pana Premiera, chcieliśmy się odnieść do problemów poruszonych w tym piśmie, a dotyczących całej branży drogowej. PRD NOWOGARD S.A., wieloletni członek OIGD, jest w 100% polską firmą działającą na rynku drogowym, nie tylko w regionie zachodniopomorskim. Zagrożenie realizacji kontraktu dotyczącego odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądź – Torszyn, o którym wspomina autor Listu Otwartego, może prowadzić do problemów dla wielu polskich firm wykonawczych i podwykonawczych, w tym dostawców, w regionie, co budzi uzasadniony niepokój. Ochrona polskich firm wykonawczych i polskiego rynku stanowi jeden z priorytetów rządu kierowanego przez Pana Premiera. Uważamy, że temat który poruszony został w Liście Otwartym jest istotny nie tylko ze względu na problem wskazany przez autora Listu na konkretnym kontrakcie, ale jest to istotny problem dotyczący całej branży, na wielu kluczowych inwestycjach drogowych w Polsce. Kontrakty zawarte lub wyceniane przez Wykonawców na etapie składania ofert, przed wystąpieniem nadzwyczajnych zdarzeń jakimi z pewnością była pandemia koronawirusa i wybuch pełnoskalowej wojny na Ukrainie, najczęściej określają wynagrodzenie za ich wykonanie na poziomie nieadekwatnym do aktualnych kosztów ich realizacji i często ich wykonanie z takim wynagrodzeniem pociąga za sobą ryzyko rażącej straty u wykonawcy, a nawet jego upadku. By przeciwdziałać takim niekorzystnym następstwom okoliczności nie do przewidzenia w chwili zawierania umowy lub składania oferty Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła system automatycznej waloryzacji oparty o ustalone odgórnie limity oraz koszyki waloryzacyjne przewidziane dla odpowiedniego rodzaju umów. Ten system jest wartościowy i działa w przypadku zwykłych następstw nadzwyczajnych okoliczności spowodowanych wojną czy pandemią, jednak jest niewystarczający dla każdej sytuacji na każdym z kontraktów. W tych nadzwyczajnych sytuacjach, jak ma to najprawdopodobniej miejsce na kontrakcie, o którym mowa w Liście Otwartym, system waloryzacji ze sztywnie określonym limitem wysokości jest niewystarczający, by ochronić wykonawców przed rażącą startą i konsekwencjami prowadzącymi polskie przedsiębiorstwa do upadku. W takich sytuacjach koniecznym wydaje się podjęcie przez podległe Panu Premierowi jednostki, takie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, indywidualnych negocjacji z wykonawcami, w tym w ramach postępowania mediacyjnego, mających na celu ustalenie rzeczywistych rozmiarów strat, ich przyczyn i znalezienia indywidualnego rozwiązania pozwalającego na dokończenie kontraktu przy uniknięciu rażącej straty dla wykonawcy. Z informacji przekazywanych nam przez zrzeszonych w Izbie przedsiębiorców wynika, że ten system waloryzacji, który miał być ułatwieniem dla szybkiego procedowania zmian wynagrodzenia na kontraktach, w sytuacjach szczególnych stał się pretekstem do nie podejmowania przez Zamawiającego rozwiązań wykraczających poza ten sztywny limit. Wskazujemy, że takie podejście jest niekorzystne dla branży, a podjęcie rozmów na konkretnym kontrakcie z wykonawcą i znalezienie odpowiedniego rozwiązania, innego niż proponowanego w ramach waloryzacji systemowej, jest nie tylko możliwe i dopuszczalne przez prawo, ale nawet zalecane w opiniach wydanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 24.03.2022oraz Prokuratorię Generalną z dnia 02.08.2022. Opinie te wprost wskazują, że w sytuacjach nadzwyczajnych zmiana wynagrodzenia kontraktowego w zamówieniu publicznym jest nie tylko dopuszczalna, ale nawet wskazana. Mając na uwadze powyższe postulujemy, by w sytuacjach podobnych do opisanej w Liście Otwartym, jak również w tej konkretnej sytuacji, Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podejmowały się próby indywidualnego rozwiązania zaistniałego problemu, w ramach mediacji prowadzonych najlepiej przed mediatorem przy Sądzie Polubownym Prokuratorii Generalnej RP, gdzie można wypracować rozwiązania zapewniające z jednej strony terminową realizację kluczowych inwestycji, z drugiej zaś uwzględniające słuszne oczekiwania wykonawców w nadzwyczajnych okolicznościach.
Czytaj dalej
Zobacz wszystkie aktualności
Siedziba Izby Biuro Zarządu
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. (+48 12) 413-80-83
e-mail: oigd@oigd.com.pl
Biuro Izby w Warszawie
ul. Instytutowa 1
03-302 Warszawa
tel. (+48 22) 811-92-74
e-mail: oigd@oigd.com.pl